بررسی تاثیر مولفههای ادراکات محیطی فضاهای آموزشی بر ارتقای یادگیری دانشآموزان
محورهای موضوعی :نازنین یارمحمدیان 1 , سعید عظمتی 2 , سارا طاهرسیما 3 *
1 - دانشجوي كارشناسي ارشد، گروه معماري، دانشكده هنر معماري، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران.
2 - استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: ادراکات محیطی , فضاهای آموزشی , ارتقای یادگیری, دانشآموزان,
چکیده مقاله :
هر کودک در مدرسه بخش مهمی از عمر خود را میگذراند که هدف از این حضور در مدارس آموختن و پرورش توانایی و مهارت کودک و رفتارهای فردی و اجتماعی است. طراحی نامناسب محیط مدرسه سبب نارضایتی ، خستگی و کاهش یادگیری آنها میشود. اهمیت به ويژگي هاي روحي دانشآموزان و الگوهاي رفتاری آنها در طراحي محيط هاي آموزشي و مدارس ، ميتواند به يادگيري آنان و شكوفايي استعدادهای آنها كمك كند. درنتیجه، طراحي مدرسه و فضای آموزشی با توجه به نيازهاي ويژه كودكان، از اهميتي ويژه برخوردار است. آنچه كه اين مقاله به آن پرداخته جنبه هاي متفاوت تاثير فضاي آموزشي و مولفههای ادراکات محیطی اين فضاها بر يادگيري كودكان با رويكرد ارتقای یادگیری دانشآموزان میباشد. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش انجام تحقیق، تحقیق پیمایشی- تحلیلی میباشد. پژوهشگر به منظور سنجش ديدگاه دانشآموزان ، با مطالعه و دستهبندی پژوهش های پیشین به تدوين جدول هدف- محتوا پرداخته است و با توجه به اين جدول پرسشنامهای طراحي کرده است، و همچنین از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است.برای بررسی روایی سازه 40 پرسشنامه بین متخصصان توزیع گردید و از تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار SPSS بهمنظور بررسی روایی سازه استفاده شده است. نتيجه حاصل از این پژوهش بيان ميكند كه مولفههایی برگرفته از ادراک محیطی، نظیر: تنوع چیدمان مبلمان و مبلمان انعطافپذیر و متحرک، فضاهایی با امکان تعاملات مشارکتی، ترکیب متناسب رنگ در فضا، ورودی و مسیرهای خوانا و دعوت کننده، زمین شنبازی، حضور آب، تراس هایی در امتداد کلاسها در طبقات، پارک مشارکتی، گودال باغچه، پنجره های قدی و نورگیر و... در ارتقای یادگیری دانشآموزان موثر عمل می نمایند.
Every child spends an important part of his life in school. The purpose of this presence in schools is to learn and develop the child's abilities and skills, as well as individual and social behaviors. Improper design of the school environment causes dissatisfaction, fatigue and decrease in their learning. Paying attention to the mental and physical characteristics of children and their behavioral patterns in the design of educational environments and the impact of environmental perceptions can help children's learning and the emergence of talents and ultimately their growth and prosperity. Hence, designing schools according to the needs It is especially important for children between 6-12 years old. What this article deals with is the different aspects of the effect of educational spaces and the components of environmental perceptions of these spaces on children's learning with the approach of improving students' learning. The current research is applied in terms of its purpose and survey-analytical in terms of the research method. The result shows that the factors that make up the educational environment are effective in facilitating children's learning and this effect is such that the sum of these factors together provide conditions so that students can focus more easily on the subject matter in order to improve Let them learn. And also this research states that components derived from environmental perception, such as: variety of furniture arrangement and flexible and movable furniture, spaces with the possibility of collaborative interactions, appropriate combination of colors in the space, readable and inviting entrances and paths, sand playground , the presence of water, terraces along the classes on the floors, participatory park, garden pit, tall and light windows, etc. are effective in improving students' learning.
1- ارغیانی، م. (1399). مولفه¬های موثر بر ارتقای حس جمعی در فضاهای آموزشی دبیرستان. فصلنامه فناوری آموزش، 15(1)، 153-164.
2- اسکندری تربقان، ز.، حسین قلی¬زاده، ر.، و کامل نیا، ح. (1398). ارائه چارچوب مفهومی برای طراحی فضای فیزیکی مدرسه های ابتدایی بر مبنای نظریه یادگیری مشارکتی ویگوتسکی. نوآوری های آموزشی، 18(72 )، 27-52.
3- اسکندری تربقان، زهرا، حسین قلی زاده، رضوان، و کامل نیا، حامد. (1398). ارائه چارچوب مفهومی برای طراحی فضای فیزیکی مدرسه های ابتدایی بر مبنای نظریه یادگیری مشارکتی ویگوتسکی. نوآوری های آموزشی، 18(72 )، 27-52.
4- امینی¬فر، ا.، و کریمی¬کیا، خ. (1395). ارتقاء یادگیری دانشآموزان در معادله درجه اول. مجله علوم تربیتی، 21(2)، 33-38.
5- بردی حق نیا، ح.، و بردی حق نیا، ر. (1395). راهکارهای بهینهسازی فضاهای آموزشی مدارس کشور. فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی،2، 55-50.
6- بزرگ، ح.، و پاکزاد، ج. (1391). الفبای روان¬شناسی محیط برای طراحان. آرمان¬شهر. تهران.
7- ترکمان، م.، جلالیان، س.، و دژدار، ا. (1398). تبیین نقش عوامل محیطی فضاهای آموزشی در تسهیل یادگیری دانشآموزان مقطع ابتدایی، موردهای مطالعاتی: دبستانهای شهید بهشتی و عالمه طباطبایی همدان. معماری و شهرسازی آرمان¬شهر، 12(27)، 43-53.
8- حصاری، م.، خزایی، ن.، و عمادی نوری، م. (1398). فرایند بهبود روند آموزش: نقش معلم درمقابل نقش دانش آموزان. نخبگان علوم و مهندسی، 4(6 )، 34-39.
9- حمیده بزرگ، جهانشاه پاکزاد،(1391). الفبای روانشناسی محیط برای طراحان،آرمان شهر.
10- خان¬محمدی، م.، و جلیلیان، د. (1397). نقش مجتمع فرهنگی در پر کردن اوقات فراغت و چگونگی تاثیرگذاری فضای فرهنگی بر رفتارهای اجتماعی. کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران، تهران.
11- دستغیب پارسا، م.، شالی امینی، و.، و نوروز برازجانی، و. (1400). ارائه راهبردی نظری جهت ایجاد محیط آموزش دانشگاهی رویداد محور رشته معماری با کاربست نظریه ساختگرایی )مورد پژوهی: دانشگاههای معماری شهر شیراز(. مجله علمی پژوهشهای معماری نوین، 1(2)، 24-7.
12- رضایی، ح.، و بمانی، ن. (1395). نقش محیط یادگیری در ارتقای آموزش و معرفی ابزارهای اندازه گیری محیط یادگیری. توسعه¬ی آموزش جندی شاپور، 7(1)، 37-47.
13- رضایی، ن.، ماجدی، ح.، زرآبادی، ز.، و ذبیحی، ح. (1397). تبیین نقش عوامل مؤثر بر تحقق پذیری طرح های توسعه شهری (مطالعه موردی: شهر شیراز). پژوهش و برنامه ریزی شهری، 9(34 )، 47-57.
14- رفیعیان، م.، و خدایی، ز. (1388). بررسی شاخص ها و معیارهای موثر بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری. راهبرد، 18(53 (ویژه بررسی های فرهنگی و اجتماعی))، 227-248.
15- شاطریان، ر. (1389). طراحی و معماری فضاهای آموزشی. انتشارات آذر، سیمای دانش. تهران.
16- شمس اسفند آباد، حسن و روحانی، نیره السادات،(1396) نقش صفات شخصیتی والدین در تحول اجتماعی کودکان پیش دبستانی، فصلنامه سلامت روان کودک، دوره: 4، شماره 4.
17- صالحی، ا. (1387). ویژگی¬های محیطی فضاهای شهری امن. مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری. تهران.
18- طاهرسیما، س.، و شفیعی، س. (1397). نقش منظر آموزشی در ارتقاء کیفیت فضای آموزشی. سومین کنفرانس بین المللی یافته های نوین عمران معماری و صنعت ساختمان ایران.
19- طاهرطلوع¬دل، م. ص.، و امینی¬فر، ز. (1395). بررسی متغیرهای آسایش محیطی با تأکید بر ارتقای کیفیت یادگیری در فضاهای آموزشی. فناوری آموزش، 10(4)،271-279.
20- طباعیان، م.، حبیب، ف.، و عابدی، ا. (1390). ديدگاه دانشآموزان دبیرستانهای مطلوب و نامطلوب نسبت به رنگ فضاهاي آموزشي و راههای بهبود کيفيت فضاهاي تحصيلي. فصلنامه نوآوریهای آموزشي، 10(38)، 93 - 106.
21- عباس زاده دیز، فاطمه، رشیدکلویر، حجت اله، و رضایی شریف، علی. (1398). تحلیلی بر رضایتمندی دانش آموزان از مؤلفه های کالبدی مدرسه با تأکید بر یادگیری مشارکتی بررسی موردی: مدارس پسرانه دوره اول متوسطه تبریز. نامه معماری و شهرسازی، 11(23 )، 51-71.
22- عباس¬زاده دیز، ف.، رشیدکلویر، ح.، و رضایی شریف، ع. (1398). تحلیلی بر رضایتمندی دانش¬آموزان از مؤلفه¬های کالبدی مدرسه با تأکید بر یادگیری مشارکتی بررسی موردی: مدارس پسرانه دوره اول متوسطه تبریز. نامه معماری و شهرسازی، 11(23)، 51-71.
23- عظمتی، ح.، صباحی، س.، و عظمتی، س. (1391). عوامل محیطی موثر بر رضایتمندی دانش آموزان از فضاهای آموزشی. نقش جهان، 2(1)، 31-42.
24- کشمیری، ه.، سجادی، خ.، جوانمردی، م. ح.، و زره¬ساز، ز. (1400). نقش چیدمان عرصه بندی فعالیت ها و گردش در فضا بر کاهش استرس و ارتقای کیفیت یادگیری. آموزش پژوهی، 7(25)، 67-82..
25- لک، ب.، و عباسی، ن. (1400). تحلیل یادگیری دانشآموزان از طریق ورزش صبحگاهی با استفاده از روشهای دادهکاوی. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، 49(13)، 39-56.
26- ماهوتی راد، پ.، و موسوی، م. ح. (1398). بررسی تاثیر فضای باز در محیط آموزشی مدارس و تاثیر آن بر روی دانش¬آموزان. نشریه شباک، 5(7)، 71-78.
27- هنرمند، ص. (1392). طراحى دبستان 12 كلاسه در شيراز. پایاننامه كارشناسى دانشکده هنر و معمارى دانشگاه شيراز.
28- یوسفی، ع.، صادقی، ع.، عبداللهی، س.،ه و چرخ زرین، م. (۱۳۹۳). منظر شهری. ششمین کنفرانس ملی برنامهریزی و مدیریت شهری با تأکید بر مؤلفههای شهر اسلامی، مشهد.
29- Abid Haleem, Mohd Javaid, Mohd Asim Qadri, Rajiv Suman, Understanding the role of digital technologies in education: A review, Sustainable Operations and Computers Volume 3, 2022, Pages 275-285.
30- Almufarreh, A., & Arshad, M. (2023). Promising Emerging Technologies for Teaching and Learning: Recent Developments and Future Challenges. Sustainability, 15(8), 6917.
31- Alwetaishi, M., & Balabel, A. (2019). Numerical study of micro-climatically responsive school building design in Saudi Arabia. Journal of King Saud University-Engineering Sciences, 31(3), 224-233.
32- Boomsma, C., & Steg, L. (2014). Feeling safe in the dark: Examining the effect of entrapment, lighting levels, and gender on feelings of safety and lighting policy acceptability. Environment and Behavior, 46(2), 193-212.
33- Carvalho, A. R., & Santos, C. (2020, June). Teachers and peer teacher students’ perceptions on ICT tools usage in peer learning projects: Findings from a multiple case study. In 2020 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-6). IEEE.
34- Ceresia, F. (2017). Sunny Island. An interactive learning environment to promote systems thinking education for primary school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 980-985.
35- Elnesr, M., & Said, N. G. (2023). Sketch, Photo, Sound: Lived and Represented Space of the Child Experience in the Green Built Environments. Studying the Eco-districts in France. Ain Shams Engineering Journal, 14(6), 102113.
36- Haddad, G., Haddad, G., & Nagpal, G. (2021). Can students’ perception of the diverse learning environment affect their intentions toward entrepreneurship?. Journal of Innovation & Knowledge, 6(3), 167-176.
37- Korsavi, S. S., Jones, R. V., & Fuertes, A. (2022). Factors influencing the state of blinds and lights in primary schools: Behavioural models and opportunities to improve children's visual environment. Journal of Building Engineering, 61, 105303.
38- Song, J., & Meng, X. (2015). The improvement of ventilation design in school buildings using CFD simulation. Procedia Engineering, 121, 1475-1481.
39- Sun, R., Liu, J., Lai, D., & Liu, W. (2023). Building form and outdoor thermal comfort: Inverse design the microclimate of outdoor space for a kindergarten. Energy and Buildings, 284, 112824.
40- Terzieva, V., Ilchev, S., Todorova, K., & Andreev, R. (2021). Towards a design of an intelligent educational system. IFAC-PapersOnLine, 54(13), 363-368.
41- Wang, Y., Yang, W., & Wang, Q. (2022). Multi-objective parametric optimization of the composite external shading for the classroom based on lighting, energy consumption, and visual comfort. Energy and Buildings, 275, 112441.