امکان سنجی بروز مکان سوم ری اولدنبرگ در معماری داخلی کافه
محورهای موضوعی :مریم محمدی سالک 1 , علی عسگری 2 * , راضیه فتحی 3
1 - کارشناسی ارشد معماری داخلی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
کلید واژه: مکان عمومی, معماری اجتماعپذیر, مکان سوم, کافههای شهری.,
چکیده مقاله :
در نگاه غیر تفکیکپذیر بر ادبیات معاصر، مکانهای عمومی شهر در ساختمانها و عملکردهای منعطف بسط مییابند. بر این اساس فضاهای اجتماعپذیر مانند کافهها بهعنوان فضاهایی نیمه عمومی میتوانند کیفیاتی اجتماعی را در خود زمینهسازی نمایند. حال ایده مکانهای سوم اولدنبرگ که جهت تحقق یافتن به بستری خنثی برای گردهمایی و تعاملات اجتماعی نیاز دارد را میتوان با استفاده از تدابیری در این فضا بسط داد. نگارندگان در این مقاله بر آن هستند تا ضمن شناسایی ارکان تأثیرگذار بر محتوای فیزیکی و اجتماعی مکان سوم، هر یک را جهت امکان دهی فضای کافه با ارائه راهبردهایی متناسب سازند. ازاینرو، این مقاله تحت پارادایم کیفی و مبتنی بر راهبرد علّی و استدلالی سعی نموده تا با ارائه مدلی مفهومی به ارتباط ویژگیهای مشترک این دو مقوله بپردازد. درنهایت چنین استنباط گردید که تقویت انعطافپذیری مبلمان و چینش آن، ارائه قوانین و استانداردهایی مطابق با هنجارهای جامعه، فراهم آوردن امکانات اولیه جهت دعوت مخاطبین با شرایط خاص، دسترسی آسان به لحاظ زمانی و مکانی، خاطره سازی فضا برای دعوت مشتریان آتی، پرهیز از تجملگرایی، جو مرتبط با بستر اجتماعی پیرامون و درنهایت ایجاد محیطی صمیمی بهمانند خانه، میتواند در این همآوایی مشارکت نماید.
With an inseparable view to contemporary literature, urban public spaces are developed in buildings with flexible uses. Accordingly, sociable spaces such as cafes, as semi-public spaces, can provide social qualities in themselves. Now, the idea of Oldenburg's third places, which need a neutral platform for gathering and social interaction to be realized, can be developed in this place by taking some measures. The present study aims to identify the elements influencing the physical and social content of the third place and make their realization in the cafe space feasible by providing strategies. Therefore, using a qualitative paradigm and causal reasoning, it is attempted to provide a conceptual model to relate the common features of these two themes. Finally, it is concluded that improving the flexibility of furniture and its arrangement, providing rules and standards according to the norms of society, providing basic facilities to invite audiences with special conditions, providing easy access in terms of time and place, making space memorable to invite future customers, avoiding luxuriousness, providing the atmosphere considering the surrounding social context, and creating an intimate environment as home, can contribute to the emergence of third place.
1. اشرفی، ی.، پوراحمد، ا.، رهنمایی، م. و رفیعیان، م. (1393). مفهوم¬سازی و گونه¬شناسی فضای عمومی شهری معاصر. پژوهش های جغرافیای برنامه¬ریزی شهری، 2(4)، 435-464
2. اکبریریابی، م. و امیرعضدی، ح. (1398). راهکارهای طراحی فضاهای عمومی باهدف شکل¬گیری تعاملات اجتماعی در محله گنبد کازرون. فصلنامه علمی و تخصصی مطالعات طراحی شهری، 7(2)، 1-16.
3. داودی، ا. و مدیری، آ. (1394). ارزیابی پراکنش مکانهای سوم در ارتباط با سطوح طبقات اجتماعی مختلف شهر زنجان. فصلنامه مطالعات شهری، 16، 92-81.
4. داودی، ا. و مدیری، آ. (1396). بررسی نقش مکانهای سوم بر ارتقای زندگی اجتماعی شهر زنجان در بازه زمانی انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی (مطالعه موردی سبزه میدان شهر زنجان-ایران). فصلنامه پژوهشهای جغرافیای انسانی، 10(1)، 570-553.
5. کارمونا، م. و تیسدل، ا. (1394). ﺧﻮﺍﻧﺶ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺷﻬﺮﻱ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺫﻛﺎﻭﺕ، ک. و ﻓﺮﺷﺎﺩ، ف. ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﺁﺫﺭﺧﺶ.
6. کارمونا، م. (1394). فضای عمومی معاصر نقد و طبقهبندی آن، ترجمه ثقفی اصل، آ. و عبدالله زاده، ا. تهران: طحان
7. کارمونا، م.، هیت، ت. ت. و تیسدل، ا. (1388). مکانهای عمومی فضاهای شهری: ابعاد گوناگون طراحی شهری، ترجمه قرائتی، ف. تهران: دانشگاه هنر.
8. کاشانی جو، خ. (1389). ﺑﺎزﺷﻨﺎﺧﺖ روﻳﻜﺮدﻫﺎي ﻧﻈﺮي ﺑﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷﻬﺮي. نشریه هویت شهر، 4(6)،106-95.
9. متقی، ح. (1395). اسپرسوی الهام؛ نگاهی به تأثیر کافه نشینی بر خلاقیت هنری. ماهنامه فرهنگی و هنری آنگاه، آذر و دی، ص 148
10. Coburn, B. (2006). Cafés of community: the Starbucks principle. Strategic Adult Ministries Journal. 18(5), 8-9.
11. Ertzberger Bradley, K. (2009). The Effect of Ambient Factors in the Design and Branding of the Restaurant Environment: A Business Approach Model Exemplified in "Café Cabernet",Tallahassee, Florida
12. Nejad Ebrahimi ,A., Gharehbaglou ,M., Farshchian, H. (2017). The Characters and Meaning of Third Place in Historical Urban Space of Iran. Journal of Islamic Architecture, 4(4), 168-175.
13. Lukito, Y. N., & Xenia, A. P. (2018, March). Experiencing contemporary cafés and changes in the characteristic of third places. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 126, No. 1, p. 012208). IOP Publishing.
14. Lukito, Y. N., & Xenia, A. P. (2017, December). Café as third place and the creation of a unique space of interaction in UI Campus. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 99, No. 1, p. 012028). IOP Publishing.
15. Oldenburg, R. (1999). The great good place: Cafes, coffee shops, bookstores, bars, hair salons and other hangouts at the heart of a community. New York: NY: Marlowe & Company.
16. AbuThahir, S. B. S., & Krishnapillai, G. (2018). How does the ambience of café affect the revisit intention among its patrons? AS on the cafes in Ipoh, Perak. In MATEC Web of Conferences (Vol. 150, p. 05074). EDP Sciences.
17. Waxman, L. K. (2004). More than coffee: an examination of people, place, and community with implications for design. The Florida State University.
18. Waxman, L. (2006). The coffee shop: Social and physical factors influencing place attachment. Journal of Interior Design, 31(3), 35-53.
19. Woldoff, R. A., Lozzi, D. M., & Dilks, L. M. (2013). The social transformation of coffee houses: The emergence of chain establishments and the private nature of usage. Int'l J. Soc. Sci. Stud., 1(2), 205-2018.