Investigating the Perceptions of Nature in Tajabad Natanz Garden from the Ecological Perspective of Perception
Subject Areas :Parnian Gholipour 1 , Mohammadreza Ataee Hamedani 2 * , Sara Taghavi Ardakan 3 , Razie Fathi 4
1 - Master's student in Architectural Engineering, Faculty of Architecture and Art, Kashan University, Kashan, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, Kashan Branch, Islamic Azad University, Kashan, Iran, (corresponding author).
3 - Master's student in Architectural Engineering, Faculty of Architecture and Art, Kashan University, Kashan, Iran.
4 - Master's student in Architectural Engineering, Faculty of Art and Architecture, University of Science and Culture, Tehran, Iran.
Keywords: Environmental Perception, Iranian Garden, Ecological Perception, Tajabad Garden.,
Abstract :
The Iranian garden can be considered one of the most prominent and best models of landscape design in Iran, which is the result of the interaction between humans in the face of nature, since the interaction formed between man and nature results in mutual effect of them on each other. The main aim of this study is to investigate the relationship between stimulation of the senses, perceptions and the geometry of the Iranian garden. In other words, the three basic factors of man, environment and the relationship between man and environment are examined to determine how each one acts and reacts, and influences the other. The methodology in the present study is qualitative with a comparative approach to present the general structure of a unique example, which is the Tajabad Natanz Garden. It expresses the general theoretical foundations arising from the perceptions of the environment and psychology related to it. Field observation and library documents were used to collect information. The obtained result indicate that the Iranian garden as a whole is the product of the connection of components, each of which alone does not convey a specific meaning and concept to the audience, and the coexistence of these elements and components together forms the concept of the Iranian garden. Thus, in recreating the Iranian garden in the physical environment of life, including in contemporary cities, increasing attention should be paid to its perceptual process by modern man to provide an appropriate response to the needs of contemporary man. It will improve the mental health of the society in the first step and leads to the connection in the areas of meaning and provides the conditions for individual self-fulfillment in the second step.
1- ایروانی، م.، و خدا پناهی، م. ک. (1394). روان¬شناسی احساس و ادراک. چاپ شانزدهم، تهران انتشارات سمت.
2- باچ، ش.، درستکار، ا.، و بل، س. (1396). تولید نقشه منظر صوتی شهر (sonotop) با بهرهگیری از روش گراندد تئوری و نرمافزار Nvivo (مطالعه موردی: منطقه 12 تهران). محیطشناسی، 43(2)، 267-284.
3- بل، س. (١٣٨٢). منظر، الگو، ادراک، فرایند. ترجمه امین زاده، ب. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
4- شاهچراغی، آ.، و بندرآباد، ع. (1394). محاط در محیط. تهران: جهاد دانشگاهی.
5- شاهچراغی، آ. (1388). تحلیل فرآیند ادراک محیط باغ ایرانی براساس نظریه روانشناسی بومشناختی. هویت شهر، 3(5)، 71-84.
6- شاهچراغی، آ. (1389). پارادایمهای پردیس. چاپ اول، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
7- عزیزی قهرودی، م.، و عسگری، ع. (1401). پدیدارشناسی باغ ایرانی براساس نظریۀ روانشناختی ادراک گشتالت (نمونۀ موردی: باغ شازده ماهان). هنر و تمدن شرق، 10(35)، 45-56.
8- کشمیری، ه.، و فقیه الاسلام، م. (1399). ارزیابی عوامل مؤثر بر ادراک محیط در فضاهای فرهنگی (مطالعه مورد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی شیراز). معماری و شهرسازی پایدار، 8(2)، 200-187.
9- گلستانی، ن.، خاک¬زند، م.، فیضی، م.، و کریمی، ب. (1400). ارتقا ادراک محیط در بافت تاریخی شیراز درجهت پایداری اجتماعی محلات (موردمطالعه: گذر بازارچه فیل در محله اسحاق¬بیگ و گذربازارچه حاج زینل در محله سنگ سیاه در بافت تاریخی شیراز). فصلنامه علمی اثر، ۴۲(۴): ۵۸۴-۵۶۸.
10- گلکار، ک. (١٣٨٠). مؤلفههای سازنده کیفیت طراحی شهری. نشریه صفه، 11(32): ٥٥-٣٨.
11- لنگ، ج. (1383). آفرینش نظریه معماری (نقش علوم رفتاري در طراحي محيط). ترجمه عینی فر، ع. چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
12- مختاری طالقانی، ا.، و خسروی جاوید، ت. (1395). باغ تـاریخی تاجآبـاد نطنز. کاشان شناسی، 9(1)، 58-85.
13- مرتضوی، ش. (1380). روانشناسی محیط و کاربرد آن. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
14- مسعودی، ع. (١٣٨٢). بررسی دیوار بهعنوان یکی از اجزای تشکیلدهنده باغ ایرانی. فصلنامه معماری و فرهنگ، 5(14).
15- گلکار، ک. (1380). تئوری های طراحی شهری: تحلیل گونه شناختی تئوری ها. نشریه صفه 9.29، 16-33.
16- Bartuska, T. J. (2007). Understanding environment (s): built and natural. The built environment: A collaborative inquiry into design and planning, 33-43.
17- Berlyne, D. E. (1973). Aesthetics and psychobiology. Journal of Aesthetics and Art Criticism, 31(4).Canter, David. The purposive evaluation of places: A facet approach. Environment and behavior, 15(6), 659-698.
18- Ittelson, W. H., Proshansky, H. M., Rivlin, L. G., & Winkel, G. H. (1974). An introduction to environmental psychology. Holt, Rinehart & Winston.
19- Kanter, R.M. (1983). The Change Masters: Innovation for productivity in American Corporation. New York: Simon & Schuster.
20- Kellert, S. R. (2012). Building for life: Designing and understanding the human-nature connection. Island press.
21- Nasar, J. L. (1994). Urban design aesthetics: The evaluative qualities of building exteriors. Environment and behavior, 26(3), 377-401.
22- Russell, J. A., & Snodgrass, J. (1987). Emotion and the environment, in handbook of environmental psychology, Vol. 1, Daniel Stokols and Irwin Altman, eds.
23- Stokols, D, Altman, I. (1987). handbook of Enviormental Psychology, New York: Wiley.