بررسی نقش طراحی طبیعتمحور در آموزش معماری ایران و چالشهای پایداری محیطی
الموضوعات :مهرناز مهرپور گالشکلامی 1 , کیوان محمدپور 2 , سعید غلامپور 3 *
1 - واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
3 - واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: طراحی طبیعتمحور, آموزش معماری ایران, پایداری محیطی, توسعه پایدار, معماری زیستمحیطی, دیالکتیک طراحی.,
ملخص المقالة :
این مقاله به بررسی نقش طراحی طبیعتمحور در آموزش معماری ایران و چالشهای پایداری محیطی میپردازد. مسئله اصلی این است که چگونه میتوان اصول طراحی طبیعتمحور را در برنامههای آموزشی معماری ادغام کرد تا به بهبود کیفیت آموزش و افزایش آگاهی زیستمحیطی دانشجویان کمک کند. هدف پژوهش، تحلیل تأثیرات طراحی طبیعتمحور بر پایداری محیطی و ارائه راهکارهایی برای تقویت این رویکرد در آموزش معماری است. روش تحقیق شامل تحلیل کیفی و کمی از مؤلفههای کلیدی طراحی طبیعتمحور و ارزیابی تجربیات عملی در این زمینه است. یافتهها نشان میدهد که در بسیاری از موارد، جنبههای فنی و زیباییشناختی بر اصول پایداری محیطی اولویتدارند که منجر به قطع ارتباط با طبیعت میشود. این مطالعه راهکارهایی برای تقویت آموزش طراحی طبیعتمحور ارائه میدهد که میتواند به ایجاد شیوههای معماری پایدارتر و آگاهتر از محیطزیست منجر شود. نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان مبنایی برای تدوین استراتژیهای آموزشی و طراحی معماری در راستای پایداری محیطی و ارتقای کیفیت آموزش معماری در ایران مورداستفاده قرار گیرد. این پژوهش با بهرهگیری از تحلیل نظرات متخصصان و ارزیابی تجربیات عملی، تلاش دارد تا از طریق ادغام مؤثر اصول طراحی طبیعتمحور در نظام آموزشی کشور، به توسعه محیطهای ساختهشده پایدارتر و افزایش تعامل دانشجویان با محیطزیست کمک کند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که طراحی طبیعتمحور میتواند بهعنوان ابزاری مؤثر برای مقابله با چالشهای زیستمحیطی و ارتقای کیفیت زندگی در محیطهای ساختهشده مورداستفاده قرار گیرد.
1- حائری، ساناز؛ و مثنوی، محمدرضا(1402). تحلیل و تدوین راهبردهای بهسازی اکولوژیک رودخانه های شهری در چارچوب شهرسازی اکولوژیک. مجله منظر، (62)15، 54-71. doi:10.22034/manzar.2023.356492.2204
2- عزیزی، مهرداد؛ و رضایی، محمود(1400). تحلیل پارامتریک سایت پلان مبتنی بر روش ماتریس ارزیابی تأثیرات محیطی (مطالعه موردی: مجموعه آرامگاه شمس تبریزی). فصلنامه پژوهشهای معماری نوین، 1(1)، 55-70. doi:10.52547/arch.1.1.55
3- عسگری، علی؛ و فتحی، راضیه(1401). نقش ابزارهای طراحی در کیفیت ایده¬پردازی و ارائه طرح¬های معماری. باغ نظر، 10(113)، 87-104. doi:10.22034/bagh.2022.319442.5068
4- محمدپور، کیوان؛ و عسگری، علی(1402). نحو فضا و روابط دیالکتیک کالبدیِ فرهنگسراهای معاصر تهران. رهپویه معماری و شهرسازی، 2(4)، 55-68. doi:10.22034/rau.2024.2019440.1076
5- Alexander, C. (2018). A pattern language: towns, buildings, construction. Oxford university press.
6- Browning, W. Ryan, C.O. & Clancy, J. (2014). 14 Patterns of Biophilic Design: Improving Health and Well-Being in the Built Environment.
7- Brundtland, G. (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. United Nations General Assembly document A/42/427.
8- Fallon, S., & Pepper, E. (2011). Endangered science. Frontiers in Ecology and the Environment, 9(9), 479. doi :10.1890/1540-9295-9.9.479
9- Habermas, J. (1990). The philosophical discourse of modernity: Twelve lectures. MIT press.
10- Hegel, G. W. F. (1979). Phenomenology of spirit (A. V. Miller, Trans.). Oxford University Press.
11- Hutcheon, L. (2023). A theory of parody: The teachings of twentieth-century art forms. University of Illinois press.
12- Lefebvre, H. (1991). The production of space. Blackwell.
13- Oxman, N. (2010). Structuring materiality: design fabrication of heterogeneous materials. Architectural Design, 80(4), 78-85. doi:10.1002/ad.1110
14- Oxman, R. (2017). Thinking difference: Theories and models of parametric design thinking. Design studies, 52, 4-39. doi:10.1016/j.destud.2017.06.001
15- Pallasmaa, J. (2024). The eyes of the skin: Architecture and the senses. John Wiley & Sons.
16- Sanz et al. (2011). Natural ventilation in buildings: A review. Renewable Energy Reviews, 15(6), 2429-2441.
17- School of Architecture, Louisiana State University, USA. (2010). Architectural education and the idea of nature, Eco-Architecture III, 109-117.
18- Soliman, A. M. (2017). Appropriate teaching and learning strategies for the architectural design process in pedagogic design studios. Frontiers of architectural research, 6(2), 204-217. doi:10.1016/j.foar.2017.03.002
19- Tuan, Y. F. (1977). Space and place: The perspective of experience. U of Minnesota P.
20- Wright, F. L. (1953). When art and architecture meet: A symposium held at Taliesin West in 1952. University of Arizona Press.
21- Wright, Frank Lloyd. (1953). Aperture. Minor White, San Francisco, California.
22- Zhong, W. Schroeder , T. & Bekkering , J. (2023). Designing with nature: Advancing three-dimensional green spaces in architecture through frameworks for biophilic design and sustainability. Frontiers of Architectural Research, 12(4), 732-753. doi:10.1016/j.foar.2023.03.001