بازشناسی اصول مؤلفههای سازنده مساجد دوره ایلخانی نمونه موردی: شهر تبریز
الموضوعات :رضا عبدالمحمدی 1 , سعیده فیضی 2 *
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، واحد آذرشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آذرشهر، ایران.
2 - استادیار گروه معماری و شهرسازی، واحد آذرشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آذرشهر، ایران. (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: مؤلفههای سازنده, دوره ایلخانی, مساجد, تبریز,
ملخص المقالة :
شهرسازی دوره ایلخانی بنا بر شرایط سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی به وجود آمده طی حملات مغولان، یکی از تأثیرگذارترین نمونههای تاریخ شهرسازی ایران را شامل میشود. در این بازه زمانی همچنین شاهد تغییرات گسترده کالبدی و غیر کالبدی در معماری مساجد در دوره ایلخانی بودیم. مسجد مهمترین نهاد تمدن ساز در اسلام و روحی بزرگ در کالبد مکان است و جدا کردن این روح از آن کالبد کاری ناصواب است. دورهی ایلخانی ابتدا با ویرانیهای شدید شروع شد ولی با ورود وزیران لایق ایرانی و همچنین به اسلام گرویدن شاهان ایلخانی پیشرفت پیش از پیش در معماری مساجد رخ داد. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی انجامگرفته که از طریق مطالعهی کتابخانهای، یافتههای میدانی و عکسبرداری از مساجد ایلخانی تبریز انجامشده است. ابتدا تاریخچه مختصری از تحولات تاریخی دوره ایلخانی ذکرشده و سپس به بررسی مساجد این دوره در شهر تبریز پرداختهشده و محتـوای کالبـدی بناها ازجمله آرایهها و تزئینات ایوانها، سردر، گنبد، سال ساخت و پلان مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است. با توجه به بررسیهای که در مورد ۵ مسجد دوره ایلخانی تبریز ازلحاظ مؤلفههای اصلی سازنده مساجد بهطور کامل انجامگرفته و در قالب جداول و نمودارهایی در مقاله تحلیل و بررسیشده و بهطور مجزا در مورد هرکدام از مؤلفهها برای تکتک مساجد درنتیجه گیری بیان گردیده است. در کل میتوان گفت ایلخانیان سعی کردند تا با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و اجتماعی شهر تبریز مساجد ایلخانی را مطابق با شرایط موجود در آن زمان بنا کنند.
1- احمدی، م.، فرکیش، ه.، احمدی، و.، و میرزاکوچک خوشنویش، ا. (1399). بازشناسی رابطه رمزگان معماری مساجد و کیفیت حضور قلب نمازگزاران. فرهنگ، معماری و شهرسازی، 5(2)، 51-74.
2- باباخانی، ه. (1400). سیر تحول عناصر تزئینی اسلامی بناهای تاریخی و مساجد در دوره ایلخانی. فصلنامه معماری سبز، 7(3)، 181-190.
3- باقرزاده کثیری، ش.، کاظمی، م.، حسینی، ا.، و سیدالماسی، م. (۱۴۰۰). تبیین تجربه فضای مساجد جامع آذربایجان شرقی مبتنی بر نظریه اتمسفر فضا. معماری و شهرسازی آرمانشهر، 14(35)، 25-39.
4- باقری بهشتی، آ.، حبیب، ف.، و زرآبادی، ز. (۱۳۹۸). مطالعه تطبیقی منظر شهری خرمشهر و برلین در حفظ خاطرات جمعی. فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی، 14(39)، ۴۵-۶۸.
5- پهلوان علمداری، ل.، و حبیب، ف. (۱۳۹۷). بررسی و تحلیل الگوهای اسلیمی و نقوش گیاهی محراب الجایتو مسجد جامع اصفهان. نقشجهان، 8(4)، 213-221.
6- حمزه¬نژاد، م. و فخار، ص. (۱۳۹۷). بررسی الگوهای شهرسازی و طراحی شهری بر پایه آموزههای اسلامی و بررسی مظاهر آن در عصر صفوی-نمونه موردی شعر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد شهرسازی دانشگاه پیام نور مرکز تهران شرق.
7- خالدیان، س.، کریمیان، ح.، پوراحمد، ا.، و مظاهریان، ح. (۱۳۹۷). ساخت و سازمان فضایی شهرهای ایران در گذار از دورۀ ساسانی به دوران اسلامی. مطالعات باستانشناسی، 8(2)، 35-51.
8- دانش پور، ع.، علیالحسابی، م.، و حسینی کومله، م. (۱۳۹۹). پدیدارشناسی دگرگونی، پیوستگی و پایایی مفهوم شهر و خاطره در مرکز تاریخی تهران از منظر معماران، مورخان و اصحاب هنر. فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی، ۱۵(۴۴)، 51-76.
9- رمضانی، ه.، و حسنی، ک. (۱۴۰۰). ارائه مدل کاربردی طراحی فضاهای شهری زیست پذیر شاد با رویکرد ارتقای کیفیت زندگی در محله تجریش. پژوهشهای معماری نوین، ۱(۲)، ۸۳-۶۳.
10- سلطانی، ا.، و حیاتی، ح. (۱۳۹۹). واکاوی نقش اخلاق و دینداری در معناداری زندگی با تأکید بر راهکارهای قرآن کریم (مطالعه موردی: دانشجویان رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام). فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی، 15(44)، 155-183.
11- سلیمانی، پ.، فرهمندبروجنی، پ.، و اکبری فرد، م. (۱۳۹۰). مقایسه ساختار تزئینات چوبی مسجد جامع ابیانه با مساجد چوبی آذربایجان. مطالعات هنر اسلامی، 7(14)، 25-40.
12- قبادیان، و. (1385). مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب. دفتر پژوهش¬های فرهنگی. تهران.
13- قنبری، م. (۱۳۹۲). مقایسه تطبیقی شهرهای دوران اولیه ظهور اسلام در پاسخگویی به صفات شهر اسلامی مورد تأکید متون اسلامی (نمونه موردی: شهر اصفهان). پایان¬نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
14- مردای، ا.، و جعفرپور، س. (1392). بررسی روند توسعه شهری طی شهرسازی ایلخانی با تحلیلی بر توسعه شهری تبریز. معماری و شهرسازی ایران، 4(6)، 102-89.
15- منتظر، ب.، و سهیلی، ج. (۱۳۹۹). مطالعهی تطبيقی معماری مساجد معاصر تبريز، بر پايه معيارهای طراحیِ منتج از مفاهيم دينی. علوم و فنّاوری محیطزیست، ۲۲(۱۲)، 205-219.
16- مولایی، ص.، و اشکواری، م. (1396). نماد و نشانه در معماری اسلامی مطالعه موردی: مساجد ایلخانی در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان.
17- نسترن پور، ن.، و طبسی، م. (۱۴۰۱). ریختشناسی هندسی مساجد اسلامی. پژوهشهای معماری نوین، 2(2)، ۷-۲۱.
18- نقی¬زاده، م. (۱۳۹۲). شهر اسلامی و روش بهرهگیری از متون مقدس. ماهنامه تخصصی کتاب ماه هنر، 24-34.
19- ولایتی، ر.، کرمی¬پور، ح.، و سعادتی¬راد، ف. (1399). بررسی معماری ایلخانی با تکیه بر آثار معماری شهر اوجان. باغ نظر، 17(90)، 67-80..